Om Jernbaneriet

OM Jernbaneriet

Sidst opdateret:   17.12.2023

JERNBANERIET  er et forsøg på at lave en “opslagsliste” over forskellige elementer fra Danmarks jernbaner som stadig kan findes ude i vort land.                                                                                         Der er mulighed for at emnerne kan udvides. Den er helt og aldeles ukommerciel

Ideen er at opstille data, der giver et hurtigt overblik. Håbet er, at man har lyst til at tilsende foto + data som “bevismateriale” der kan dokumentere oplistningen. Indsenderen vil selvfølgelig blive påskrevet med navn også gerne måned for fotoets optagelse.

Skillelinjen er for mig år 2000. Det vil sige at jeg godt kunne tænke mig at registrere hvis der er fjernet elementer efter år 2000  hvis det er muligt  🙂

Fotos kan sendes til:   Steen Nielsen ,  sn.fa@beskedboks.dk

Det er også muligt at besøge  www.detfyenskesidespor.wordpress.com

Sidste skud på stammen er:   www.ohj38.wordpress.com

Forsidefotoet er taget ved Gammelstrup nær Bryrup. Broen lå på strækningen Horsens-Bryrup-Silkeborg. DEN  GENFUNDNE  BRO  er anlagt til smalspor i 1899 og tildækket i 1925 da banen skulle forlænges og ombygges til normalspor. Udgravet 2014 efter at have været “dækket” af grus siden 1925.  Foto Steen Nielsen 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

En speciel tak til Thomas Dath Rithmester der har stillet fotos og megen viden om emnerne til rådighed for denne Blog !   Besøg gerne Thomas’s side:    http://www.danskestationer.dk

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jeg vil også gerne takke Henning Dalsgård Knudsen som har været rundt i DK gennem mange år og fotograferet stationsmiljøer som nu er helt borte. Henning har stillet mange fotos til rådighed for denne Blog !    Besøg gerne Henning’s side:    Henning´s Jernbanefotos

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

# DANMARKS JERNBANEMILJØER #   – spor af jernbanens fysiske kulturarv      (udgivet 2022)

Det er titlen på en større bog som Danmarks Jernbanemuseum står bag og har været undervejs i en hel del år. Bogen belyser nogle af alle de “miljøer” som opstod for at kunne drive jernbane i Danmark. Nu er mange af disse miljøer jo ved at forsvinde, hvorfor den bog fortæller lidt historie omkring dette og forsøger at vise billeder så sammenhængen forståes. Den er værd at læse hvis man vil vide lidt og DJK-Bøger og DJM i Odense forhandler den helt sikkert.

——–

Min lille “hyggeblog” har jo mange lighedspunkter med bogens ide. Jeg kan ikke prale med at være helt så grundig i opbygning. Men måske kan Bloggen supplere med lidt sparsom data, der giver lidt ide om hvad der er tilbage derude i DK.  Der er helt sikkert nogle elementer hvor der kan trækkes en streg og erkende, det er simpelthen hvad der er tilbage.

8 thoughts on “Om Jernbaneriet

  1. Som skrevet på Facebook, er I velkomne til at bruge det materiale, jeg har lagt i jernbanearkæologi og jernbaneforum – med kildeangivelse 😉

    Like

  2. Jeg kan se du under rundremisser, har sat spørgsmålstegn om hvornår remisen i Horsens er medrevet. Den tidligere privatbane rundremise står der endnu, drejeskiven er fjernet; men de 2 enkeltsporede remiser HJJ og HOJ havde, blev medrevet i 2008, mellem maj og december. Jeg har billeder fra maj hvor de står der og december hvor de er væk. Jeg formoder de blev fjernet i forbindelse med sporarbejdet i 2008

    Like

  3. Under FC-Signalhuse har du et billede af signalpost i Vojens, det er imidlertid bagsiden af signalposten i Vejen der er på billedet. MVH Lars Møller Jensen

    Like

    • Hej Lars. Tak for Din kommentar, så må jeg ind og rette. Beklager jeg først ser din kommentar nu, det er ikke godt nok, når jeg forsøger at registrere. Jeg sparker lige mig selv bagi 🙂 God weekend. Mvh. Steen – Faaborg

      Like

      • Hej Steen, no hard feelings, det er jo en fritidsinteresse. Fortsat godt 2019. Med venlig hilsen Lars. (Boe-slægten).

        Like

Skriv en kommentar